logo_studio-orfeo

Voorstellingen SCALA Scapino Ballet Rotterdam

Het is donker op het toneel, op de trap staan de zwijgzame gedaantes. Wat is hun verhaal?

 

Ed Wubbe, al 25 jaar de choreograaf en artistiek directeur van Scapino Ballet Rotterdam maakte Scala in de zomer van 2017. De première vond plaats op 8 december in Rotterdam. Wubbe kreeg na afloop een koninklijke onderscheiding. ‘Ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw’ is de titel die hij kreeg opgespeld.
Zijn bijdrage aan de ontwikkeling van moderne dans is in de afgelopen 25 jaar belangrijk en omvangrijk gebleken.

Scala is deel twee van een tweeluik. Pearl uit 2012 vormt het eerste deel. Beide voorstellingen hebben als basisthematiek de Barok. Een bijzonder periode in onze cultuurgeschiedenis die door Wubbe is uitgediept, uitgedacht en uiteindelijk is omgezet in dans. In Pearl maken we kennis met het protocol en de etiquette die heerste aan het hof in Frankrijk tijdens deze periode. Het leven aan een denkbeeldig hof, met alle glitter en glamour maar ook met alle roddel en achterklap werd op precieze wijze uitgebeeld. We volgen in Pearl een dramatische verhaal lijn die eindigt met totale ontluistering en aftakeling van een eens zo bloeiende leefgemeenschap aan dit hof. De kleur is zacht, licht, de muziek is live en afkomstig van typische Barok componisten zoals Vivaldi en Bach, gespeeld door Combattimento.

In Scala gaat Wubbe een stapje verder. De karakters uit Pearl zijn  vijf jaar ouder geworden en in Scala is het tijd om deze karakters, persoonlijkheden het volledige podium te geven. Niet de etiquette en het protocol zijn belangrijk, neen in Scala krijgen de dansers een menselijk gezicht en leven wij als publiek mee in hun gevecht met elkaar, de leefomstandigheden en hun lot.

Het ballet is donker, de scenes zijn uitgewerkt tot kleine verhaaltjes met elk een klein hoogtepuntje. Maar je vinger kan je niet op de inhoud leggen. Het is alsof we kijken naar een trein die voorbij raast. We zien de passagiers, we weten dat er iets aan de hand is maar voor we ons kunnen verdiepen is de trein alweer voorbij. Hiermee raakt Wubbe onze tijd aan, een tijd waarin we langs elkaar heen leven. We zitten elkaar op de huid, zien elkaars foto’s dagelijks maar wat er werkelijk schuil gaat achter ieders voordeur blijft verborgen.

Wouter Mijnders zorgt voor de artistieke invulling van de muziek. Samen met Wubbe heeft hij de keuzes gemaakt. Iedere voorstelling zullen er naast Combattimento ook twee zangers meedoen. Twee mooie werelden ontmoeten elkaar op het toneel en dragen zorg voor een rijke invulling van dit Barok verhaal.

Deel